Thursday, June 30, 2011

1 April 2011 - 30 Jun 2011

assalamualaikum everyone..dah lama xupdate blog ni...nak wat camana..sibuk mmnjg..
ya..
1 april 2011 - 30 jun 2011..
adalah hari2 aku bkerja di salah sebuah stesen mnyak petronas...
bnyk pgalaman yg aku timba sepnjg kerjaya aku di petronas nih..

sebelum 1 april hari tu..aku nk isi mnyk motor yg tgh kering tu...asek dok lanyak motor tu smpi lupa nak isi mnyk..nasib baik x mati tgh jalan..haha..tgh2 dok isi mnyk tu..ternmpk iklan kat tmpt cashier tu..

JAWATAN KOSONG
DIPERLUKAN SEGERA

JURUWANG

LELAKI/PEREMPUAN

SILA HUBUNGI

04-**********

aku pun tnyala akak cashier tu..
"kak,jawatan kosong tu still available x?
dia cakap ya..dia kata dia nak salinan ic n nombor hp...aku pun trus g kdai fotostat,fotostat ic aku n trus bg kat akak cashier tu...mmg tgh cari keja pun kan....xdela asek duk rumah mmbuta je..haha..

then akak tu kata nnt kerani telefon utk temuduga...then aku pun tggu la..malam tu dia call suh dtg esoknya utk di temuduga...

bila aku datg..aku igtkan akak kerani tu yg akan temuduga aku..rupa2nya bos tmpt tu..dlalm hati aku 'ah sudah,besanya bos2 ni garg'..ttp nasib baiknya aku silap..bos tu tersgtla baik..tnya duk mana,belajar kat mana,camana pelajaran ok ke x..then dia explain camana keja kat petronas ni..camana keadaan dia..aku pun dgrlah segala butir bicara beliau...then dia tnya 'camana?nak keja gak ke kat sini??' aku pun angukkan kepala..haha..cam robot..kemudian dia suh balik dulu..klau diterima nnt dia telefon...aduhh..telefon lg..asal xpakai fb je..haha..

mlm tu kerani tu kol lg.."salam,ni shazwan ye??esok msuk keja kul 8 ye?? ok assalamualaikum.."
yes,dpt pun keja tu..haha...

bila dtg esoknya berjumpalah aku ngn cashiers yg ada time tu.....n akhirnya aku jumpa gak sapa yg dok kol aku...anak perempuan bos aku rupanya..masuk2 je keja aku diberi tunjuk ajar camana nak hndle post cashier..in petronas terms we call it pigeon hole..komputer tu jnis touch screen pnya..aku pun mula memasukkan apa yg dipelajari ke dalam otak den ni ha..kagum je tgk akak2 cashier tu..laju je tgk jari2 diorg tu 'mngetuk2' komputer tu...lpas2 aku blaja suma tu dalam tempoh 7 jam..bos dtg tnya.. 'camana shazwan,still nak keja sini??' aku cakap la ye...rsa cam bez plak...haha..

lpas tu aku diberi jadual..dah berkali2 jadual tu ditukar..tp yg plg bez adalah yg ni..selasa,rabu n sabtu keja malam, jumaat n ahad keja ptg n khamis pg...means 3 hari keja malam,2 hari ptg n 1 hari mlam...

syif plg bez adalh syif malam..haha...sbb xde org sgt time tu..n syif yg plg aku xbrapa suka ialah syif pg..7 pg - 3 ptg...psalramai sgt org..sbb aku xsuka ramai org ni ialah dalam2 ramai2 org tu akan ada segelintir yg aku kategorikan sbg kurg ajar...biar pun xramai yg begitu tp still boleh mnyebabkan aku rasa nak belasah org..dah la aku ni kurg pnyabar..huh...

ada kejutan rupanya semasa aku keja kat sini...aku igtkan keja aku terima duit pastu set mnyk kat org...rupanya x... berikut adalah keja2 yg aku lakukan sepnjg aku keja kat petronas...

1)tutup syif
aku igtkan dah abis2 syif aku tu tros je la bg kat org yg syif seterusnya..rupanya x..dtg je org nk gnti,kami kena kira duit yg ada pastu rekodkan dalam buku..bnda ni memakan masa lima minit ke tujuh minit...mnyabbkan ramai yg mnuggu di luar..n tutp syif ni juga mnntukan jumlah gaji yg akan aku terima pda hujung bulan nnt..kalau short(rugi) mknanya gaji aku akan dipotong mgikut jumlah kerugian yg dikongsi bersama prtner aku..punca2 short ni mgkin sbb kitorg terlpas mnyak kat org ke..silap kira duit ke..terlebih bg duit baki ke... itulah..tp dalam 3 bulan tu boleh dikira ngn jari sblah tgn je la bbrapa kali aku short...alhamdulillah.. :) dan itu adalah penyumbg kpd betapa sukanya aku keja syif malam ni..hehehe

2)dipping mnyak
dipping mnyak ni bermaksud aku kena sukat mnyak petrol n diesel dalam tgki bawah tanah..ini pntg utk mgetahui baki petrol n diesel yg ada n juga utk check ada x air dalam tgki tu...klau air ada mknanya bhaya n kami kena report kat petronas dagangan berhad (PDB)..dipping ni msti dilakukan sebelum n selepas penerimaan mnyak n sebelum tutup syif sbelah mlam...

3)pnjt lori tgki mnyak..
keja ni plg syok..haha..cukup bez ketika mmnjat lori tgki tu..ianya penting utk memastikan lori mnyak tu hntar mnyak yg betul..contohnya..kami order diesel...maka kami kena pastikan dia hntar diesel utk kami..dalam lori tgki tu ada 6 bhagian..kami cuma boleh cek bhagian yg kitorg pnya je..contoh bhgian 1,2 n 3 tu utk kitorg..mknanya kitorg boleh cek yg tu ja..utk memastikan mnyak yg dihntar adalah betol..kami kena celupkan tgn ke dlm mnyk tu..petrol bila dicelup n diangkat balik tgn akn jd sejuk..diesel plak biasa ja...itulah part yg bez skali...hehehe

4)jaga pam motor
urgh..yg ni yg plg aku xska..so aku xciter bnyk utk ni..aku short rm 33 bila jaga pam ni...huh...gaji 1 hari stgh aku tu..grr..tp mgkin aku yg silap..lntak la..nseb bek aku jaga pam motor tu skali ja..mgkin bos tu pun faham aku mmg dah fobia utk jaga pam moto tu..terima kasih bos...hehe..lgpun bukan aku yg sepatutnya yg jaga pam motor tu..org lain..tp sbb ada org yg jaga pam moto tu dh brhnti..maka aku kena ambik alih...naseb bek skali ja..hehe

bila aku keja kat petronas ni..mmg bnyak pgalaman yg aku dpt...terutamanya cara utk deal dgn pelbagai ragam org..ada org gitu,ada yg begini...n aku juga dpt pgajaran yg berguna..sentiasalah belajar...utk mndapt kerja yg bgoz2..bkan aku nak kata cashier ni x bgoz..cuma kerjanya bnyk makan tenaga badan n mental..gaji xseberapa pun..tp ada satu conversation ngn bos aku mmbuatkan aku xmudah putus asa bila kerja kat sini..beliau berkata..

"kerja cashier kat petronas ni mmg xsronok shazwan..tp cuba lah cari keja apa yg sronok..xsronok tu sbb kena keja..itu ja..nak sronok xyah keja la kan..haha..tp yg pntg terutamanya utk org cam shazwan ni adalah pgalaman bkerja..pgalamn deal ngn org yg berbagai..shazwan nnt bila dah jd lawyer nnt (amin) shazwan akan jumpa ngn ramai org..pgalaman ni lah shazwan akan gunakan utk deal ngn org ramai.."

serius bila bos aku ckap camni aku rsa bermotivasi giler...tmbh2 plak conversation ni berlaku lpas2 aku down sbb short rm33 tu...mmg pndai bos aku ni memotivasikan staff2 nya..haha..

kesimpulannya..aku dapt mnimba bnyak pgalaman ketika bekerja di sini..n lpas ni aku xyah dah cari keja bila cuti semester akan dtg nnt..kol je bos aku tu bila nk masuk..dia akan arrange jadual utk aku...bez kan??hehe..

ok lah..sekian ja utk post kali ni..wassalam....

~~experience is the best teacher ever~~


No comments:

Post a Comment